tiistai 28. toukokuuta 2013

Berlin ja Potsdam

Viikonloppuna olikin vuorossa taas kaupungin vaihdos, kun lähdimme yliopiston järkkäämälle vaihtariexculle Berliiniin ja Potsdamiin. Matkan taitoimme bussilla ja kyllähän se kestikin - kuutisen tuntia taukoineen. Perille päästyä jakauduimme hostellihuoneisiin, jonka jälkeen pääsimme tutustumaan oppaan kera Berliiniin Reichstagiin eli valtiopäivätaloon sekä tietenkin Brandenburgin porttiin.

Brandenburger Tor and the girls

Reichstag!

Peilikuva Reichstagin sisältä

Reichstagin katolla!

Happyhappy!

Lauantai olikin sitten oikein mukavan sateinen päivä. Mukavaa kyllä oli, jos olis edes hetken pysynyt kuivana ja lämpimänä. Sateenvarjoakin tuuli kohteli kaltoin, eikä siitäkään siis ollu oikein juuri hyötyä. Aamulla meillä oli kolmen tunnin opastettu kaupunkikierros, luojan kiitos se tehtiin bussilla, ettei tarttenu kaatosatees tarpoa. Muutenkin Berliini on tosi iso kaupunki ja nähtävyydet on kiitettävän hyvin ripoteltu eri puolille, ettei niitä ihan kävellen ehkä olisi kaikkea voinut nähdäkkään. Bussin ikkunasta tiirailu ei riittänyt meille, vaan jatkoimme opastetun kierroksen jälkeen vielä itse kaupungilla kiertelyä. Bussiajelulla poikkesimme "ei kenenkään maalla" ja keskenämme kävimme sitten katsomassa Berliinin muurin East Side Galleryn. Parin mutkan kautta metsästimme myös kuulemamme mukaan Saksan parhaan dönerpaikan ja hotkimme sellaiset sitten suihimme. Mun mielestä döner ei ollut paras syömäni, muiden mielestä oli. Makuasioista ei kai voi kiistellä, mutta Bambergista saa paremman ;)

Andrew :)

"ei kenenkään maa"

Perus jono dönerille

Berliner Mauer

Lauantai-illalle sattui sopivasti myös futiksen Mestarienliigan finaali, jossa Bayern München ja Dortmund kohtasivat toisensa. Kyseessähän oli siis Saksa vastaan Saksa finaali ja sitähän seurattiin sitten ympäri maata niin kotisohvilta kuin isoilta screeneiltä kaupunkien keskustoissa. Ja koska me satuimme olemaan kyseisenä päivänä Berliinissä, pääsimme seuraamaan tätä finaalia tuhansien muiden ihmisten kanssa Brandeburgin Portille rakennetulta screeniltä! Ainutlaatuinen kokemus kyllä! Fiilis oli mahtava ja Bayerin voittaessa se vain kasvoi, vaikka suurin osa ihmisistä Berliiissä kannattikin Dortmundia ja he lähtivät kyynel silmissä pois paikalta.

Sunnuntaina hyvästelimme Berliinin ja suuntasimme Berliinistä lounaaseen naapurikaupunkiin Potsdamiin. Potsdam on Brandenburgin osavaltion pääkaupunki ja siellä on noin 150 000 asukasta. Aamupäivällä saimme vapaasti kierrellä kaupungilla, mutta eipä siellä oikein mitään nähtävää ollut. Iltapäivästä oli vuorossa taas oppaan seuraamista, kun tutustuimme Potsdamin yhteen merkittävämpään nähtävyyteen Schloss Sanssouci -linnaan. Suoraan sanottuna oli kyllä yks tylsimmistä päivistä pitkään aikaan, mua ei vaan yksinkertasesti oo luotu kuunteleen ja katteleen jotain historiallisia nähtävyyksiä. En jaksanut sitten yhtään kuunnella ja keskittyä vaan lähes tulkoon nukahdin seisaalteen. Oispa edes voinut nauttia auringosta siellä Sanssoucin puistossa kävellessä, mutta eihän sieltä taivaalta tullut kuin vettä taas. :D

Potsdam

Potsdamis hengailemas

Sanssoucin puutarha

Schloss Sanssouci

Harmi, että ilma nyt pilas hieman meidän Berliinin reissua, mutta oikein mukava viikonloppu silti jälleen takana. Torstaina sitten vuorostaan näillä näkymin suunnaksi Frankfurt ja viikonloppu vietellään luultavimmin Lisan synttäreiden merkeissä Bambergissa.